انواع پيام كوتاه و پيام چند رسانه اي تبلیغاتی

دانلود پایان نامه

) انواع پيام كوتاه و پيام چند رسانه اي تبلیغاتی

به طور كلي دو نوع پيام وجود داردکه عبارتند از :

استاندارد – در اين حالت شركت ها تمامي هزينه ارسال پيام را متقبل مي شوند.

جبراني– مشتري برخي از محتويات پيام را مي خرد وهزينه اين فرايند در قبض تلفن وي لحاظ مي شود. به عنوان مثال این حالت عبارت است از: راي دهي تعاملي، اشتراك خبر نامه ، چت دو طرفه،  خرید زنگ تلفن ، وال پيپر[1]، كليپ هاي موسيقي (Salim, 2009, P: 9).

 

2-3-8-1) نقاط قوت و ضعف پيام كوتاه به عنوان ابزار تبليغي

امروزه مدیران بازاریابی،  پيام كوتاه را به عنوان فن آوری نوینی برای ارایه سرویس بهتر به مشتریان به کار می گیرند. در نتیجه این تفکر، ارایه خدمات متنوع به مشتریان به سهولت میسر بوده و شرکت می تواند با مشتریان بالفعل و بالقوه خود به سهولت ارتباط برقرار کند. اما این که آیا پيام كوتاه توان به کارگیری به عنوان یک رسانه تبلیغاتی موثر را دارد یا خیر، به شناخت دقیق مزایا و معایب آن از یک طرف ومقایسه آن با سایر رسانه های تبلیغات از طرف دیگر بستگی دارد. تا از این رهگذرامکان انتخاب و به کارگیری صحیح آن فراهم آید (Luong , 2007,P: 25).

2-3-8-2) مزایای پيام كوتاه به عنوان ابزار تبلیغاتی

مهم ترین مزیت های پيام كوتاه که آن را اغلب و نه همه رسانه های تبلیغاتی متمایز می کند و مدیریت بازاریابی از آن بهره مند می شود عبارتند از :(عبدالهي، 1386، ص 2)

  • دسترسی دائم- صاحبان تلفن همراه، این وسیله را در اکثر اوقات شبانه روز و دراکثر اماکن، همراه خود دارند. از این رو شرکت می تواند به طور دائم ارتباط خود رابا مخاطبان حفظ کند و در مواقع اضطراری، پیام هایی را به مخاطبان ارسال کند.
  • اثر ویروسی-پیام های ارسالی در صورت جذاب یا اثرگذار بودن، از اثر ویروسی برخوردار خواهند شد، به گونه ای که افراد آن را برای یکدیگر ارسال خواهند کرد، بدون آن که شرکت هزینه ای را متحمل شود.
  • تعامل دوطرفه-با استفاده از فن آوری پيام كوتاه امکان تعامل دوطرفه بین فرستنده وگیرنده پیام به وجود خواهد آمد. بر این اساس امکان پیگیری و اندازه گیری نتایج حاصل از عملکرد بازاریابی شرکت را به وجود خواهد آورد.
  • ارسال فوری پیام-بسیاری از مواقع برای شرکت این الزام به وجود می آید که پیامی را در لحظه به اطلاع مخاطبان برساند. پیام کوتاه این قابلیت را دارد که از آن برای ارسال فوری پیام استفاده کرد.
  • سطح پوشش بالا و فراوانی رویت-با توجه به استفاده تعداد زیادی از افراد جامعه از تلفن همراه،این فن آوری از سطح پوشش بالایی برخوردار است. به رغم این که برخی دیگر از رسانه های تبلیغاتی نيز از این ویژگی برخوردارند اما باید در مورد پيام كوتاه عنوان کرد که علاوه بردسترسی بالا، ارسال کننده پیام از تعداد افراد دریافت کننده پیام، اطمینان دارد درحالی که پخش پیام های تبلیغاتی در تلویزیون یا رادیو اطمینان از رویت بالا رابه همراه ندارد.
  • ایجاد پایگاه داده-ارسال پيام كوتاه و پاسخگویی افراد به پیام های شرکت، پایگاه داده ای رادر ارتباط با مشتریان به وجود می آورد که شرکت می تواند از آن در برنامه های تبلیغات خود استفاده کند. استفاده از پایگاه داده ها در بازاریابی امروزی جزو اصولی است که شرکت ها را به سوی برقراری ارتباط فرد به فرد با بازار هدایت می کند و ارزش پیام ارسالی برای افراد را با توجه به سفارشی بودن ارتقا می دهد.
  • خوانده شدن پیام- مردم علاقه دارند که پیام های رسیده را بخوانند برعکس،ایمیل های ناخواسته را به راحتی حذف می کنند. به تعبیری پیام ارسالی شرکت، در اکثرمواقع خوانده می شود
  • امکان ارسال پیام کوتاه آف لاین-با توجه به این که شبکه مخابرات در صورت در دسترس نبودن و یاخاموش بودن تلفن همراه مخاطبان، پیام کوتاه را در خود ذخیره کرده و سپس ارسال می کند و پیام پس از روشن شدن یا در محدوده دسترسی قرارگرفتن،دریافت خواهد شد.به همین دلیل به آن اصطلاح رسانه همیشه روشن اطلاق می شود (Dickinger et al.., 2004, P: 5).

 

2-3-8-3) معایب پيام كوتاه به عنوان ابزار تبليغي

این فن آوري نظیر هر رسانه ی تبلیغاتی دیگر ضمن بهره مندی ازمزایای خاص از معایبی نیز برخوردار است که باید در برنامه های بازاریابی شرکت و درزمان انتخاب رسانه های تبلیغاتی مورد لحاظ قرار گیرد. اين موارد عبارتند از:

  • واکنش نامناسب افرادافراد گاه نسبت به پيام های تبليغي ناخواسته از خود واکنش نشان می دهند. این گونه پيام هاي كوتاه به مرور موجب می شود تا افراد واکنشی نظیر بی تفاوتی، ناراحتی، عصبانیت و… از خود بروز دهند.
  • محدودیت تعداد حروفپیام ارسالی شرکت می بایست حداکثر ۱۶۰کاراکتر یا حرف را شامل شود. اما پیش بینی می شود با پیشرفت سریع فن آوري این محدودیت به مرور برطرف شود.
  • نگرانی از پاسخگوییافراد نسبت به پاسخ گویی به پيام كوتاه های ناشناخته به دلیل افزایش پیام های کلاهبردارانه بسیار محتاط عمل می کنند. به همین دلیل کارشناسان اعتقاددارند که فرستنده پیام باید در پیام ارسالی به درستی خود را معرفی کند.
  • محیط ناامنممکن است پیام ارسالی به گیرنده نرسد و در بین راه عمداً یاسهواً توسط فردی دیگر دریافت شود. توصیه می شود از این وسیله برای ارسال اطلاعات محرمانه استفاده نشود (Luong, 2007, P: 29).

 

 

[1] Wall Paper

دانلود پایان نامه